DERSİN KISA İÇERİĞİ |
Vakıf hukuku, aslen Medeni Hukuk dersinin konularından biri olmakla birlikte geçmişten bugüne gerek İslam Hukukunda ve gerekse Türk toplum geleneğinde ciddi bir öneme sahil olan vakıflar konusunda derin teorik bilgi verir. Böylelikle vakıfların tarihsel gelişimi, yüzyıllar öncesinde kurulmuş olmasına rağmen halen faaliyetlerini sürdüren vakıfların yanı sıra daha genç olmakla birlikte önemli toplumsal sorunlara yönelik çözümler üreten vakıfların yeri ve önemi ile birlikte tüm bu kurumların hukukî rejimini öğretir. |
DERSİN AMAÇLARI |
Bu dersin amacı hukuk fakültesi öğrencilerine vakıflar konusunda yüksek düzeyde teorik bilgi vererek geleceğin vakıf hukukçularını yetiştirmektir. Böylece bir yandan önceden kurulmuş vakıfların hukukî problemlerine çözüm üretirken bir yandan da güncel ve geleceğe ilişkin ihtiyaçlar dâhilinde yeni vakıflar kurulmasını ve bu vakıfların doğru bir biçimde sevk ve idare edilmesini sağlayacak hukukçular yetiştirilir. Bununla birlikte hukuk camiamızda vakıf hukuku çalışan hukukçuların gözle görülür derecede az sayıda olması karşısında bu yöndeki artan ihtiyacı karşılar. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
Vakıf hukuku dersinde başarılı olan öğrenci, vakfın kurulması, yönetilmesi, faaliyet yürütmesi, hak ve yükümlülükleri konusunda uzmanlaşır. Böylece adliyelerde biriken pek çok vakıf hukuku problemine yetkin donanımı ile çözüm üreteceği gibi, vakıflara danışmanlık hizmeti vererek ileride vakıflardan doğabilecek hukukî uyuşmazlıkların artmasının önüne geçer. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
|
TEMEL DERS KİTAPLARI |
|
YARDIMCI KAYNAKLAR |
|
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
|
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
Vakıflara duyulan ihtiyacın ve vakıfların yaygınlaşmasının sosyolojik nedenleri, Türkiye’deki vakıflara ilişkin istatistiki bilgiler. |
2 |
İslam hukukunda, Mezopotomya’da, Antik Yunan’da ve Roma’da vakıf benzeri kurumlar. |
3 |
Osmanlı döneminde vakıflar – vakfın kurulması, vakıf çeşitleri |
4 |
Osmanlı döneminde vakıflar – vakıf idare sistemi, vakıf görevlileri, vakıf gelirleri |
5 |
Osmanlı döneminde vakıflar – vakfın denetimi, hukuka aykırılıklar ve yaptırımları |
6 |
Osmanlı para vakıfları |
7 |
Cumhuriyet dönemi vakıfları – mazbut vakıflar, mülhak vakıflar, esnaf ve cemaat vakıfları |
8, 9 |
Ara Sınav |
10 |
Yeni vakıflar – kamuya yararlı vakıflar, işçilere yardım vakıfları, aile vakıfları |
11 |
Yeni vakıflar – vakıfta amaç |
12 |
Yeni vakıflar – vakıfta mal unsuru, özgüleme, tüzel kişilik, üyelik |
13 |
Yeni vakıflar – vakfın kuruluşu, vakıf senedi |
14 |
Yeni vakıflar- vakfın örgütü, vakfın denetimi |
15, 16 |
Final sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
X |
|
|
|
|
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
|
X |
|
||
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
X |
|
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
|
|
X |
||
5 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
|
|
X |
|
6 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
X |
|
||
7 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
|
|
|
|
8 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
X |
|
|
|
9 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
|
|
X |
|
10 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
|
X |
||
|
4: Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç |