DERSİN KISA İÇERİĞİ |
Parlamentoların tarihsel gelişimi, yetkileri ve TBMM özelinden çalışma usul ve esasları. |
DERSİN AMAÇLARI |
Karşılaştırmalı ülke uygulamaları ve Osmanlı-Türk anayasacılık gelişimi üzerinden meclislerin görev ve yetkileri ile çalışma usul ve esaslarını öğretmek. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
Hukuk normlarından en yaygını elbette kanunlardır. Bu ders ile başta kanunların oluşum süreci olmak üzere hukuk devletinde parlamentolara tanınan görev ve yetkilerin kullanımı öğretilecektir. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
Parlamento hukukuna ilişkin temel kavramlara hakim olmak; Demokrasi, milli egemenlik, parlamento kavramlarının ve ilişkilerinin öğrenilmesi; Parlamentoların işlevleri, görev ve yetkilerinin öğrenilmesi; Karşılaştırmalı hukuktan örneklerin bilinmesi ve karşılaştırma yapılması; Anayasa ve TBMM İçtüzüğündeki parlamentoya ilişkin temel kuralların ve düzenlemelerin öğrenilmesi |
TEMEL DERS KİTABI |
Şeref İba, Parlamento Hukuku, Seçkin Yayınevi, Ankara. |
YARDIMCI KAYNAKLAR |
Güncel Anayasa Hukuku kitapları, konuya dair bilimsel diğer yayınlar. |
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
Ders kitabı ve internet kaynakları. |
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
Giriş, Genel Bilgiler. |
2 |
Parlamentonun tarihsel gelişimi. |
3 |
Kuvvetler Ayrılığı Teorisi ve Yasama Fonksiyonu. |
4 |
Parlamentoların Yapısı ve Türleri-1 |
5 |
Parlamentoların Yapısı ve Türleri-2 |
6 |
Parlamenterlerin Seçim Usulleri ve Özlük Hakları |
7 |
Parlamentoların Temel Görev ve Yetkileri |
8 |
Ara Sınav |
9 |
Osmanlı-Türk Parlamentoculuk Gelişmeleri |
10 |
TBMM’nin Oluşumu |
11 |
TBMM Başkanlık Divanı |
12 |
TBMM’nin Görev ve Yetkileri |
13 |
Kanunlaşma Süreci |
14 |
TBMM ve Anayasa Mahkemesi İlişkisi |
15,16 |
Final Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
3 |
2 |
1 |
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
X |
|
|
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
|
X |
|
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
X |
|
|
4 |
Hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisine sahip olmak |
X |
|
|
5 |
Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
6 |
Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
X |
|
|
8 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
X |
|
|
9 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
X |
|
|
10 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
11 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
X |
|
|
12 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
X |
|
13 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
X |
|
14 |
Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
1:Hiç Katkısı Yok. 2:Kısmen Katkısı Var. 3:Tam Katkısı Var. |