DERSİN KISA İÇERİĞİ |
İlgili ders, kamu hizmetlerinin denetimini konu edinmektedir. İlgili denetimi yapmak üzere kurulmuş olan Kamu Denetçiliği Kurumu, insan hakları ihlallerin önlenmesinde, hakkaniyetin sağlanmasında, vatandaşın kendisine kötü hizmet sunulmasından korunmasında ve hizmet sunumunun iyileştirilmesinde dünya uygulamalarında önemli bir aktördür. Derste Türkiye’deki uygulama incelenecektir. 10 yıllık uygulaması olan Kurumun kamu hizmetlerinin hukuka uygun biçimde yürütülmesinde ne kadar etkili olduğu değerlendirilecektir. |
DERSİN AMAÇLARI |
İlgili ders ile öğrencilere kamu hizmetlerinin ve hizmet sunan kurumların denetiminin detayları ile sunulması ve kavranmasının sağlanması amaçlanmaktadır. Öte yandan, son yıllarda pek çok muhakeme alanında önem kazanan alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemlerinin idari muhakeme bakımından incelenmesi amaçlanmaktadır. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
İlgili ders, hukuki sonuç doğuran işlemlerin hukuka uygunluklarının denetimine ilişkin bir denetim olup sonucunda tavsiye niteliğinde kararlar verilmektedir. Uyuşmazlıkların çözümü noktasında öğrencilere katkı sunmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
İlgili dersle kamu hizmeti sunan kurumların hukuka aykırı işlem ve eylemlerinin denetim yöntemlerinden olan ombudsmanlık kurumunun teşkilatı, işlevi, çalışma usullerinin öğrenilmesi ve kararlarının etkililiğinin incelenmesi yapılacaktır. Öğrenciler hem bağımsız bir kamu kurumunu inceleyip tanıyacak hem de kamu hizmetlerinin idari yargı öncesi aşamada denetiminin nasıl gerçekleşebileceğini öğrenecektir. |
TEMEL DERS KİTABI |
• 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu• Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik• İsmail Dursunoğlu-Handan Boyalı-Serkan Gündoğdu, “Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık) İmajına Yönelik Bir Araştırma”, Ombudsman Akademik, Yıl: 7, Sayı: 14, Ocak-Haziran 2021, s. 67-94, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1761273• Hasan Tahsin Fendoğlu, “Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) ve Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Hakkı”, Ankara Barosu Dergisi, 2013/4, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/398126• Ahmet Ziya Çalışkan, “Ombudsmanlık ve Avrupa Birliği Ombudsmanı”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 3, 2020, s. 1263-1302, https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1232171 |
YARDIMCI KAYNAKLAR |
• Tahsin Erdinç, Ombudsman ve Türkiye’de Kamu Denetçiliği, Legal Yayınları, 2015.• Hasan Tahsin Fendoğlu, Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık), Yetkin Yayınları, 2011.• Kemal Özden, Ombudsman (Kamu Denetçisi) Türkiye’deki Tartışmalar, Yetkin Yayınları, 2010.• Ahmet Alkan Şimşek, Kamu Denetçiliği Kurumu Ombudsman Başvuru El Kitabı ve Mevzuat, Adalet Yayınları, 2013. |
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
İlgili mevzuat. |
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
Kamu Denetimi Kavramı, Gelişim Süreci |
2 |
Genel Mevzuat İncelemesi: 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ve Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik |
3 |
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Oluşumu ve Nitelikleri |
4 |
Kamu Denetçiliği Kurumu Personeli |
5 |
Kuruma Başvuru Usulü |
6 |
Kuruma Başvuru Süresi |
7 |
Kamu Denetçiliği Kurumu’nun Karar Alma Süreci |
8 |
Ara Sınav |
9 |
Farklı Ülkelerde Kamu Denetimi Kurumu-Öğrenci Çalışmaları ve Değerlendirme |
10 |
Kurum Kararlarında Yer Alması Gereken Hususlar |
11 |
Kurumun İncelemesi Sonucu Verilebilecek Kararlar |
12 |
Kamu Denetimi Kurumu Kararları-Öğrenci Çalışmaları ve Değerlendirme |
13 |
Kamu Denetimi Kurumu Kararları-Öğrenci Çalışmaları ve Değerlendirme |
14 |
Genel Değerlendirme |
15,16 |
Final Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
3 |
2 |
1 |
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
X |
|
|
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
X |
|
|
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
X |
|
|
4 |
Hukuk etiğine ve mesleğine ilişkin kuralları özümseme ve bunlara uyma becerisine sahip olmak |
|
X |
|
5 |
Hukuk devleti ilkesine ve adalet idealine bağlı olarak hukuki ve sosyal sorunlar üzerinde eleştirel ve yaratıcı düşünebilme becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
6 |
Özel ve kamu hukuku alanlarının stratejik, taktiksel ve uygulamaya yönelik boyutlarını anlama becerisine sahip olmak. |
X |
|
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
X |
|
|
8 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
X |
|
9 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
X |
|
10 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
X |
|
11 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
|
X |
12 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
|
X |
13 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
X |
|
|
14 |
Hukuki problemlerin çözümünde mesleğe ilişkin bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olmak. |
|
X |
|
1:Hiç Katkısı Yok. 2:Kısmen Katkısı Var. 3:Tam Katkısı Var. |