DERSİN KISA İÇERİĞİ |
Bu ders kapsamında; iş hukukunun temel ilke ve kavramları, iş sözleşmelerinin unsurları, türleri, işçi ve işverenin iş sözleşmesinden doğan borçları, iş sözleşmesinin fesih bildirimiyle sona ermesi ve iş sözleşmesini fesih dışında sona erdiren haller, iş sözleşmesinin sona ermesinin hukuki sonuçları, iş hukukunda çalışma sürelerinden doğan çeşitli uyuşmazlıklar anlatılmaktadır. Ayrıca toplu iş hukukuna ilişkin kavram ve meseleler ele alınmaktadır. Sosyal güvenlik hukukunun konusu ve amacı, Türkiye’deki sosyal sigorta türleri, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sigortalara ilişkin işverenin yükümlülükleri ve sorumluluğu gibi konular da derste ele alınan diğer temel meselelerdir. |
DERSİN AMAÇLARI |
İş hukukuna ilişkin temel ilkelerin ve bireysel ve toplu iş uyuşmazlıklarını çözümlemeye yönelik teorik ve pratik bilgilerin öğrenci tarafından edinilmesi amaçlanır. Sosyal Güvenlik Hukukunun temel kavram ve kurumlarını tanıtmak, ilgili mevzuat doğrultusunda sigortalıların iş kazası ve meslek hastalığından, malullük, yaşlılık ve ölüm sigortalarından doğan haklarını ve işverenlerin yükümlülüklerini açıklamaktır. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
İş ve Sosyal güvenlik Hukuku dersini başarı ile tamamlayan bir öğrenci, ilgili alanın gerektirdiği temel ilke ve bilgilere sahip bir hukukçu olarak somut uyuşmazlıklar üzerinde edinmiş olduğu bilgileri uygulama kabiliyeti kazanmış olacaktır. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
|
TEMEL DERS KİTAPLARI |
|
YARDIMCI KAYNAKLAR |
Yargı içtihatları |
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
|
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
İş hukukunun tanımı ve önemi |
2 |
İş hukukunun tarihi gelişimi |
3 |
İş hukukunun kaynakları ve kavramsal çerçevesi |
4 |
İş sözleşmesi kavramı ve özellikleri |
5 |
İş sözleşmesinin türleri |
6 |
İş sözleşmesinin kuruluşu |
7 |
İşçinin borçları |
8 |
İşverenin borçları |
9 |
Çalışma ve dinlenme süreleri |
10 |
İş sözleşmesinin fesih dışı nedenlerle sona ermesi |
11 |
İş sözleşmesinin fesih ile sona ermesi |
12 |
İş sözleşmesinin sona ermesinin sonuçları |
13 |
Sendika kavramı ve önemi |
14 |
Sendika organları |
15 |
Ara Sınav |
16 |
Ara Sınav |
17 |
Sendika üyeliği ve sendikal güvenceler |
18 |
Sendikaların faaliyetleri |
19 |
Sendikal faaliyetlerin durdurulması |
20 |
Toplu iş sözleşmesinin yapılması |
21 |
Toplu iş uyuşmazlıkları ve çözüm yolları |
22 |
Grev |
23 |
Lokavt |
24 |
Sosyal güvenlik kavramının doğuşu ve gelişimi |
25 |
Sosyal güvenlik sistemleri |
26 |
Sosyal sigortaların kapsamı, başlangıcı, sona ermesi |
27 |
Sosyal sigortalar ve sağlık sigortasının finansmanı |
28 |
Sosyal güvenlik sisteminde kısa vadeli sigortalar |
29 |
Sosyal güvenlik sisteminde uzun vadeli sigortalar |
30 |
Sosyal güvenlik sisteminde özel durumlar, özel sigorta ile ilgili düzenlemeler |
Yıl Sonu Sınavı |
|
32 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
X |
|
|
||
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
X |
|
|
||
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
X |
|
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
|
X |
|
||
5 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
|
X |
|
|
6 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
X |
|
|
|
7 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
X |
|
|
|
8 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
X |
|
|
|
9 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
X |
|
|
||
10 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
X |
|
|
|
|
4: Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç |