DERSİN KISA İÇERİĞİ |
Bu ders kapsamında; fikri mülkiyet hukukunun konusunu oluşturan telif ve sınai (marka, coğrafi işaret, patent, faydalı model ve tasarım) hak sahiplerine tanınan korumanın konusu, içeriği, niteliği, kapsamı ve sınırları açıklanmakta; bu hakları ihlal niteliği taşıyan eylem ve davranışlar belirlenmekte; söz konusu ihlallerin hüküm ve sonuçları ortaya konulmaktadır. Ders kapsamında ayrıca, gelişen teknolojinin ve dijitalleşen dünyanın fikri mülkiyet hukuku alanındaki yansımaları tartışılmaktadır. |
DERSİN AMAÇLARI |
Fikri Mülkiyet Hukuku, insanın öğrenmek, araştırmak, okumak, tartışmak ve düşünmek gibi çabalarını yaratıcılık ile buluşturarak ortaya koyduğu düşünsel ürünlerinin yeterli ve etkili bir şekilde nasıl korunabileceğini açıklayan ve bu korumanın kapsamını konu alan bilim dalıdır. Fikri mülkiyet hukuku derslerinde, öğrencilere bu konuda kapsamlı bilgiler aktarılması ve fikri mülkiyet haklarının önemi hususunda ders katılımcılarına bilgi ve farkındalık kazandırılması amaçlanmaktadır. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
Fikri mülkiyet hukukunun ekonomi, bilim, sanat ve teknoloji alanları ile yakından ilgisinden ötürü, bu dersi başarı ile tamamlayan bir öğrenci, interdisipliner çalışmalar yapabilme kabiliyeti edinecektir. Öğrenci, fikri mülkiyet hukuku hakkında edindiği teorik ve pratik bilgiler sayesinde hem kendi fikri haklarının korunması hem de başkalarının haklarına riayet edilmesi konusunda gerekli özeni mesleki faaliyetlerinde gösterebilecektir. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
|
TEMEL DERS KİTAPLARI |
|
YARDIMCI KAYNAKLAR |
|
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
|
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
Fikri Mülkiyet Kavramı, Tarihsel Gelişimi ve Önemi, Fikri Mülkiyet Hukukuna Konu Olan Haklar |
2 |
Fikri Mülkiyet Hakkı Sahibine Tanınan Haklar; Fikri Mülkiyet Hukuku Sistemini Oluşturan Unsurlar |
3 |
Fikri Mülkiyet Hukukunun Diğer Hukuk Dalları ile Olan İlişkisi |
4 |
Fikri Mülkiyet Hukuku Alanında Uluslararası Anlaşmalar |
5 |
Fikri Mülkiyet Hukukuna Hakim Olan Temel İlkeler |
6 |
Fikri ve Sanat Eserleri: Eser Kavramı ve Eser Çeşitleri |
7 |
Fikri ve Sanat Eserleri: Eser Sahibi, Eser Sahibinin Manevi ve Mali Hakları |
8 |
Fikri ve Sanat Eserleri: Eser Sahibinin Haklarının Sınırları ve Hukuki İşlemlere Konu Olması |
9 |
Fikri ve Sanat Eserleri: Bağlantılı Komşu Haklar, Eser Dışındaki Koruma Konuları ve Koruma Süreleri |
10 |
Marka: Kavram, Unsurlar ve Fonksiyon |
11 |
Marka: Marka Çeşitleri |
12 |
Marka: Tescil Süreci, Mutlak ve Nispi Tescil Engelleri |
13 |
Marka: Hakkın Kapsamı ve Sınırları, Tecavüz |
14 |
Marka: Hakkın Sona Ermesi |
15 |
Ara Sınav |
16 |
Ara Sınav |
17 |
Patent : Çeşitleri ve Koruma Şartları |
18 |
Patent: Hakkın Kapsamı ve Sınırları, Tecavüz |
19 |
Patent: Hakkın Sona Ermesi |
20 |
Faydalı Model |
21 |
Tasarım: Çeşitleri ve Koruma Şartları, Korumanın Kapsamı ve Sınırları |
22 |
Tasarım: Hükümsüzlük ve Sona Erme |
23 |
Çalışan Buluşları ve Çalışan Tasarımları |
24 |
Coğrafi İşaret ve Geleneksel Ürün Adı |
25 |
Yeni Bitki Çeşidi ve Hayvan Irkı |
26 |
Entegre Devre Topografyası |
27 |
Sınai Mülkiyet Haklarında Ortak Hükümler |
28 |
Diğer Fikri Mülkiyet Hakları |
29 |
Fikri Mülkiyet Haklarının Haksız Rekabet Hükümleri Aracılığıyla Korunması |
30 |
Fikri Mülkiyet Hukukunda Güncel Gelişmeler |
Yıl Sonu Sınavı |
|
32 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
X |
|
|
||
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
X |
|
|
||
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
X |
|
|
||
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
|
X |
|
||
5 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
|
X |
|
|
6 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
X |
|
||
7 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
X |
|
|
|
8 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
X |
|
||
9 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
|
|
X |
|
10 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
|
X |
||
|
4: Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç |