DERSİN KISA İÇERİĞİ |
Medenî usul hukuku derslerinde özel hukuktan kaynaklanan uyuşmazlıkların çözüm yolları ve medenî usul hukukunun amaçları, hukuk mahkemelerinin görevi ve yetkisi, hukuk yargısına egemen olan hak ve ilkeler, yargı görevlileri, hukuk yargısının tarafları, tarafların temsili, mevcut yargılamaya müdahale, dava türleri, davanın esastan görülebilmesinin şartları ve ilk itirazlar, dava teorisi, davanın aşamaları ve yargılama süreci, ispat teorisi, ispat araçları, hüküm ve kanun yolları, geçici hukuki korumalar, iç tahkim müesseseleri ele alınmaktadır. |
DERSİN AMAÇLARI |
Medenî usul hukuku, özel hukuktan kaynaklanan uyuşmazlıkların rasyonel bir şekilde çözümünü ve bu sayede sübjektif hakkın korunmasını amaçlar. Bu itibarla dersin temel amacı; üçüncü sınıf öğrencilerinin özel hukuktan kaynaklanan uyuşmazlıkların çözüm yollarına, bu yollardaki şekli kurallara, yargılama sürecine, bir hak iddiasının nasıl ispat edilebileceğine, aleyhe karar halinde başvurulacak kanun yollarına dair bilgi sahibi olmaları ve bu teorik bilgiyi uygulamada kullanabilecek beceriyi onlara kazandırmaktır. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
Medenî usul hukukuna ilişkin kurallar, özel hukuktan kaynaklı uyuşmazlıkların çözümüne yönelik olarak Devlet Mahkemelerinde, tahkimde veya alternatif uyuşmazlık çözüm yollarında uygulanacak usulleri içerir. Bu disipline ilişkin dersleri başarı ile tamamlayan bir öğrenci, bir hukukçu olarak mesleğini hangi sıfat altında icra ederse etsin, bunu ilgili kurallara uygun ve yerinde yapabilmesi için gereken donanımı kazanacaktır. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
|
TEMEL DERS KİTAPLARI |
|
YARDIMCI KAYNAKLAR |
|
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
|
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
Medenî Usul Hukuku Kavramı |
2 |
Medenî Usul Hukukuna Egemen Olan Hak ve İlkeler |
3 |
Yargı Örgütü (I): Mahkemeler |
4 |
Yargı Örgütü (II): Yargı Görevlileri ve Mahkeme Yardımcıları |
5 |
Yargı Örgütü (II): Hâkimin Davaya Bakmaktan Yasaklı Olması ve Reddi |
6 |
Çekişmesiz Yargı ve Mahkemelerin Görevi |
7 |
Mahkemelerin Yetkisi |
8 |
Yargılamanın Tarafları, Temsil ve Üçüncü Kişiler (I): Ehliyet, Dava Takip Yetkisi, Kanuni Temsil |
9 |
Yargılamanın Tarafları, Temsil ve Üçüncü Kişiler (II): Dava Arkadaşlığı, Davaya Müdahale |
10 |
Yargılamanın Tarafları, Temsil ve Üçüncü Kişiler (III): İradi Temsil |
11 |
Süreler, Eski Hale Getirme, Teminat |
11 |
Davanın Genel Teorisi ve Dava Türleri |
12 |
Dava Şartları ve İlk İtirazlar |
13 |
Davanın Açılması, Davaya Cevap, Dilekçeler Aşaması ve Ön İnceleme |
14 |
Ön İnceleme Aşaması |
15 |
Ara Sınav |
16 |
Ara Sınav |
17 |
Tahkikat (I): Duruşma, Duruşma Düzeni, Tarafların Duruşmaya Gelmemesi |
18 |
Tahkikat (II): Ön Sorun ve Bekletici Sorun, İsticvap, Islah |
19 |
İspatın Genel Teorisi: İspat Hukukunun Temel Kavramları, İspat Yükü ve İspat Hakkı |
20 |
İspat Araçları (I): Belge ve Senet |
21 |
İspat Araçları (II): Ticari Defterler ile İspat, Yemin |
22 |
İspat Araçları (III): Tanık Beyanı |
23 |
İspat Araçları (IV): Bilirkişi İncelemesi, Uzman Görüşü ve Keşif İcrası |
24 |
Sözlü Yargılama, Hüküm ve Yargılama Giderleri |
25 |
Geçici Hukuki Korumalar (I): Temel Kavramlar, İhtiyati Tedbir |
26 |
Geçici Hukuki Korumalar (II): İhtiyati Tedbir, Delil Tespiti, Yargılama Giderleri |
27 |
Kanun Yolları (I): Temel Kavramlar, İstinaf |
28 |
Kanun Yolları (II): Temyiz, Şekli ve Maddi Anlamda Kesin Hüküm |
29 |
Yargılamanın İadesi |
30 |
Tahkim ve Alternatif Uyuşmazlık Çözümleri Kavramı |
Yıl Sonu Sınavı |
|
32 |
Yarı Yıl Sonu Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
x |
|
|
|
|
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
x |
|
|
|
|
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
x |
|
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
|
x |
|
||
5 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
|
|
x |
|
6 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
x |
|
|
|
7 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
|
x |
|
|
8 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
x |
|
|
|
9 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
|
|
x |
|
10 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
x |
|
||
|
4: Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç |