DERSİN KISA İÇERİĞİ |
İdari yargı derslerinde idarenin işlem ve eylemlerinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözüm yolları, idari yargının ortaya çıkış nedenleri ve Türkiye'de idari yargının tarihçesi, idari yargı örgütünde, ilk derece mahkemeleri, bölge idare mahkemeleri, Danıştay, idari yargıda dava dilekçesi, dava dilekçesinin incelenmesi, idari yargıda görev ve yetki, idari yargıda süre, idari mercilere başvuru usulü, idari yargıda menfaat ve hak ihlali kavramı, iptal ve tam yargı davalarında esasa ve usule ilişkin şartlar, yürütmenin durdurulması, bağlantılı davalar, yargılama usulü, olağan ve olağan üstü kanun yolları ile yargı kararlarının yerine getirilmesi müesseseleri ele alınmaktadır. |
DERSİN AMAÇLARI |
İdari yargılama hukuku, idarenin işlem ve eylemlerinden kaynaklanan uyuşmazlıkların rasyonel bir şekilde çözümünü amaçlar. Bu itibarla dersin temel amacı; üçüncü sınıf öğrencilerinin idare hukukunda kaynaklanan uyuşmazlıkların çözüm yollarına, bu yollardaki şekli kurallara, yargılama sürecine, bir hak iddiasının nasıl ispat edilebileceğine, aleyhe karar halinde başvurulacak kanun yollarına dair bilgi sahibi olmaları ve bu teorik bilgiyi uygulamada kullanabilecek beceriyi onlara kazandırmaktır. |
DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI |
İdari yargılama hukukuna ilişkin kurallar, idare hukukundan kaynaklı uyuşmazlıkların çözümüne yönelik olarak mahkemelerde uygulanacak usulleri içerir. Bu disipline ilişkin dersleri başarı ile tamamlayan bir öğrenci, bir hukukçu olarak mesleğini hangi sıfat altında icra ederse etsin, bunu ilgili kurallara uygun ve yerinde yapabilmesi için gereken donanımı kazanacaktır. |
DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI |
|
TEMEL DERS KİTAPLARI |
|
YARDIMCI KAYNAKLAR |
|
DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER |
|
DERSİN HAFTALIK PLANI |
|
HAFTA |
İŞLENEN KONULAR |
1 |
İdari Yargının Ortaya Çıkış Nedenleri ve Türkiye' de İdari Yargının Tarihçesi |
2 |
İdari Yargı Örgütü (I): İlk Derece Mahkemeleri ve Bölge İdare Mahkemeleri |
3 |
İdari Yargı Örgütü (II): Danıştay |
4 |
İdari Yargıda Dava Dilekçesi |
5 |
Dava Dilekçesinin İncelenmesi |
6 |
İdari Yargıda Görev ve Yetki |
7 |
İdari Yargıda Süre (I) |
8 |
İdari Yargıda Süre (II) |
9 |
İdari Yargıda Süre (III) |
10 |
İdari Mercilere Başvuru Usulü |
11 |
Menfaat İhlali Kavramı (I) |
12 |
Menfaat İhlali Kavramı (II) |
13 |
Hak İhlali Kavramı (I) |
14 |
Hak İhlali Kavramı (II) |
15 |
Ara Sınav |
16 |
Ara Sınav |
17 |
İptal Davası (I): Esasa İlişkin Şartlar |
18 |
İptal Davası (II): Usule İlişkin Şartlar |
19 |
Tam Yargı Davası (I): Esasa İlişkin Şartlar |
20 |
Tam Yargı Davası (II): Usule İlişkin Şartlar |
21 |
Yürütmenin Durdurulması (I) |
22 |
Yürütmenin Durdurulması (II) |
23 |
Bağlantılı Davalar |
24 |
İdari Yargıda Yargılama Usulü (I) |
25 |
İdari Yargıda Yargılama Usulü (II) |
26 |
Olağan Kanun Yolları (I): İstinaf |
27 |
Olağan Kanun Yolları (II): Temyiz |
28 |
Olağan Kanun Yolları (III): İtiraz ve Karar Düzeltme |
29 |
Olağanüstü Kanun Yolları: Yargılamanın Yenilenmesi |
30 |
Yargı Kararlarının Yerine Getirilmesi |
Yıl Sonu Sınavı |
|
32 |
Yıl Sonu Sınavı |
NO |
PROGRAM ÇIKTISI |
4 |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak. |
x |
|
|
|
|
2 |
Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak. |
x |
|
|
|
|
3 |
Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak. |
x |
|
|
|
|
4 |
Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek. |
|
x |
|
||
5 |
Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak. |
|
|
x |
|
|
6 |
Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak. |
|
x |
|
|
|
7 |
Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak. |
|
|
x |
|
|
8 |
Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak |
|
x |
|
|
|
9 |
İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek. |
|
|
x |
||
10 |
İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak. |
|
x |
|
||
|
4: Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç |