TR | EN
Ceza Hukuku Genel Hükümler

DERSİN KISA İÇERİĞİ

Ceza Hukuku Genel Hükümler dersinde ceza ve suç kavramları, tamamlanmış kasıtlı suçun haksızlık yapısı, tipikliği maddi (özellikle nedensellik ve objektif isnadiyet) ve manevi (özellikle kast ve olası kastın bilinçli taksirden ayrıştırılması) unsurları incelenir. Bunu tamamlanmış kasıtlı suçun hukuka aykırılık unsuru ve kusurluluk unsurlarının irdelenmesi takip eder. Ardından söz konusu unsurlar bakımından muhtemel hata hallerinin incelenmesi gerekmektedir. Daha sonrasında ise kasıtlı suçu tamamlayamayan failin, teşebbüs sorumluluğunun yapısı ve unsurları ele alınmalıdır. Ceza Hukuku Genel Hükümler dersinin diğer konuları, iştirak kasıtlı ihmali suç ve taksirli suçtur. Son olarak birden fazla suçun işlenmesi ve bu durumlarda cezaların içtimaının belirlenmesi gerekecektir.

DERSİN AMAÇLARI

Dersin amacı, suç teorisinin temel kavramlarını belli bir sistem içerisinde incelemek, öğretmek ve öğrencilere olay incelemesi yapma becerisi kazandırmaktır.  

DERSİN MESLEK EĞİTİMİNİ SAĞLAMAYA YÖNELİK KATKISI

Hakim, savcı, avukat veya uzlaştırmacı olarak katılacak bir ceza yargılamasında, yargılama konusu fiilin suç niteliğinin belirlenmesi Ceza Hukuku Genel Hükümleri’ne göre yapılacaktır. Bu dersin alınmasıyla adı geçen niteleme faaliyetine katılmanın asgari bilgisi ve becerisinin kazanılması mümkündür.

DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI

  • Ceza ve suç kavramları ile suçun temel yapısına dair bilgi sahibi olmak
  • Tamamlanmış kasıtlı suçun haksızlık yapısını, tipiklik, hukuka aykırılık ve kusurluluk unsurlarının anlaşılması
  • Failin suçun tipiklik, hukuka uygunluk veya kusurluluğun maddi unsurlarında hatası veya yasak hatasına düşmesi ve bunun sonuçlarını öğrenmek
  • Failin suçu tamamlamasa dahi, kasten giriştiği teşebbüsten ne zaman sorumlu tutacağı ve teşebbüsten hangi koşullarda vazgeçilmesi halinde ceza almayacağını belirleyebilmek
  • Birden fazla failin suçun işlenmesine katkıda bulunması halinde, bu kişilerin sorumluluklarını inceleyebilme becerisi edinmek
  • Kasıtlı ihmali suç ile taksirli suçun farklı olan yapılarını daha yakından tanımak ve tamamlanmış kasıtlı suçla karşılaştırabilmek  

TEMEL DERS KİTAPLARI

  • Özgenç, İzzet, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 16. Baskı, Ankara 2020.
  • Koca/Üzülmez, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 13. Baskı, Ankara 2020.
  • Akbulut, Berrin, Ceza Hukuku Genel Hükümler, 7. Baskı, Ankara 2020.
  • Özbek/Doğan/Bacaksız, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, 11. Baskı, Ankara 2020.

YARDIMCI KAYNAKLAR

  • Özbek/Doğan/Bacaksız/Meraklı/Başbüyük, Pratik Çalışma Kitabı I – Ceza Hukuku Genel Hükümler, 19. Baskı, Ankara 2020.
  • Zafer, Hamide, Ceza Hukuku Genel Hükümler TCK m. 1–75 Pratik Çalışma Araçları, 4. Baskı, İstanbul 2017.

DERSTE GEREKLİ ARAÇ VE GEREÇLER

 

 

 

 

 

DERSİN HAFTALIK PLANI

HAFTA

İŞLENEN KONULAR

1

Ceza Kavramı ve Teorileri

2

Suç Kavramı ve Suçun Yapısı

3

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (I): Haksızlık Yapısı

4

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (II): Tipiklik (Nedensellik)

5

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (III): Tipiklik (Objektif İsnadiyet)

6

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (IV): Manevi Unsur (Kast)

7

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (V): Manevi Unsur (Olası Kast-Bilinçli Taksir Ayrımı)

8

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (VI): Hukuka Aykırılık (Genel Olarak)

9

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (VII): Meşru Savunma

10

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (VIII): Meşru Savunma

11

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (IX): Rıza

12

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (X): Diğer Hukuka Uygunluk Nedenleri

13

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (XI): Kusur (Genel Olarak)

14

Tamamlanmış Kasıtlı Suç (XII): Zorunluluk Hali

15

Ara Sınav

16

Ara Sınav

17

Hata (I): Genel Olarak ve Tipiklik Hatası

18

Hata (II): Yasak Hatası

19

Hata (III): Hukuka Uygunluk Nedenleri veya Kusurluluğun Maddi Unsurlarında Hata

20

Teşebbüs (I): Genel Olarak ve Teşebbüsün Yapısı

21

Teşebbüs (II): Gönüllü Vazgeçme

22

İştirak (I): Genel Olarak ve İştirakın Türleri

23

İştirak (II): Faillik Türleri (Müşterek ve Dolaylı Faillik)

24

İştirak (III): Şeriklik Türleri (Azmettirme ve Yardım Etme)

25

Kasıtlı İhmali Suç (I): Genel Olarak ve İhmal-İcra Ayrımı

26

Kasıtlı İhmali Suç (II): İhmali Suçun Tipikliği (Nedensellik, Garantörlük ve Beklene bilirlik)

27

Taksirli Suç (I): Yapısı ve Unsurları

28

Taksirli Suç (II): Neticesi İtibariyle Ağırlaşmış Suç

29

İçtima (I): Genel Olarak ve Bileşik Suç

30

İçtima (II): Fikri İçtima

31

Yıl Sonu Sınavı

32

Yarı Yıl Sonu Sınavı

 

 

NO

PROGRAM ÇIKTISI

4

3

2

1

1

Hukuki sorunları anlamak, analiz etmek, yorum yapabilmek, bu konularda tartışma yapabilmek, görüş ve çözüm önerisi sunabilmek, bu süreçlerin gerçek hayatla ilişkilendirilmesini sağlamak.

X

 

 

 

2

Hukuk alanında muhakeme becerisine ve yeteneğine sahip, başkaları ile iş birliğine açık, onlarla uyum içinde çalışabilen, araştırma ve incelemeye meraklı ve bir problem çözme sürecini baştan sona gerçekleştirebilecek düzeyde bilgiye sahip olmak.

 

 

X

 

3

Hukuki uyuşmazlıklara uygulanacak hükümleri tespit edebilecek bilgiye sahip olmak, ilgili alandaki mahkeme kararlarını analiz etmek, tartışmak ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olmak.

X

 

 

 

4

Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrayıp dünya, ülke, bölge ve yerel bazda hukuki, toplumsal, kültürel vb. olay ve gelişmeleri analiz edebilmek ve bunlar hakkında yeterli düzeyde yorum yapabilmek.

 

 

 

X

5

Ulusal ve uluslararası piyasalardaki gelişmeleri takip etmek, şirketler için alternatif finansman kaynakları oluşturmak, temel kanunlarda yapılan değişikliklere uyum sağlamak.

 

 

 

 X

6

Çalıştığı kurumu temsil etme açısından, yazılı ve sözlü iletişim araçlarını kullanabilme beceri ve yeterliliğine sahip olmak.

 

 

X

 

7

Disiplin içi ve disiplinlerarası araştırma ve çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.

 

 

X

 

8

Kamu ve özel sektörün ihtiyaç duyduğu nitelikte gerekli bilgi ve beceriye sahip beşeri sermayeyi oluşturmak

 

X

 

 

9

İş sözleşmelerine ilişkin kuralları uygulayabilmek, toplu iş sözleşmesi ve uyuşmazlıklarına ilişkin bilgi sahibi olmak, bu alandaki yeni yayınları takip etmek.

 

 

 

X

10

İş yaşamının gerektirdiği ahlak ve etik kurallarına vakıf olarak yetişmek ve bunları gelecekte etkin kullanabilir olmak.

 

 

X

 

 

4:  Yüksek, 3: Orta, 2: Az, 1: Hiç